Три е новото щастливо число на инженерите, разработващи двигатели. След като 3-цилиндровите агрегати се наложиха в много малки автомобили, сега се настаняват и в компактния клас. Революцията беше започната от Ford преди няколко години с двигателите EcoBoost, които скоро ще намерят място и под капака на следващото Mondeo. Сега и конкурентите отговарят на атаката. Citroen за първи път поставя 1,2-литровия агрегат от С3 и компания с турбо и 130 к.с. в С4.
Тази стъпка ни кара отново да обърнем внимание на леко позабравения галски конкурент на Golf. Атрактивен за потенциалните купувачи е обещаният разход от 4,8 л – с около 20% по-малко, отколкото при досегашния 1,6-литров атмосферен агрегат , с 10 к.с. по-малко. 3-цилиндровият мотор задвижва Сitroen-a пъргаво. След като се преборите с недотам прецизната 6-степенна трансмисия, C4 с означението e-THP 130 ускорява от 0 до 100 км/ч за 10,8 сек и достига максимална скорост 199 км/ч. Така французите правят раздялата с 4-те цилиндъра съвсем безболезнена.
Изненадващ е не само „рязът“ на бонзай-бензина, който предоставя своите максимални 230 Нм малко след празния ход и осигурява стартове с пищене на гуми на светофара. Внимание заслужава и изисканият (за 3-цилиндров мотор) ход. Тук го няма типичния за подобни агрегати звук, а нивото на шум е толкова ниско, че след завъртане на контактния ключ разбирате дали двигателят работи от оборотомера. След 3500 оборота агрегатът става „по-гръмогласен“, но обикновено тогава се намесва и вятърът – така че няма да усетите акустично натоварване от задвижването. Ако Citroen вземе решението да поставя мотора и в други модели (напр. DS или някое Picasso), това би било сериозна контраатака срещу Ford.
e-THP 130 скоро ще се появи и в други модели на CitroenПо принцип е-ТHP 130 трябва да се появи и в oще „шеврони“ - но дотогава вероятно и други производители ще са се насочили към трите цилиндъра. След премиерата на фейслифта на Polo с нова гама от двигатели се очаква VW да прехвърли някои от тях и към Golf. При Оpel е въпрос само на време 1.0 SIDI да се появи под капака на Astra. 3-те цилиндъра се насочват и към премиум-класа: базовата версия на BMW Серия 2 Active Tourer, която ще бъде продавана от есента, също ще има само три „гърла“ под предния капак. Според говорител от Мюнхен това е само началото: „Ние още не знаем дали пазарът е готов за подобна радикална промяна. С оглед на характеристиките обаче нашият 3-цилиндров агрегат няма да има проблеми със задвижването и на Серия 5.“
e-THP 130 използва система за впръскване на горивото директно в цилиндъра под налягане от 200 бара. За да бъде постигнато възможно най-пълноценно изгаряне на горивото, по време на едно изгаряне могат да бъдат направени до три впръсквания. Както и при EcoBoost-мотора на Ford, ангренажният ремък работи в маслена баня за намаляване на триенето. Главата е изработена от алуминиева сплав, обогатена с мед. Пилотираната маслена помпа позволява точно дозиране на маслото, необходимо за смазване. Както при атмосферните двигатели, изпускателният колектор е вграден към цилиндровата глава, за да бъде моторът по-компактен. Иновативният турбокомпресор прави до 240 000 об/мин.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!